hits

Vakre Aurlandsdalen via Bjørnestigen

Grønne vann og kulper, brusende fossefall og dype daler. Vi gikk Aurlandsdalen via Bjørnestigen i helgen og fikk en uforglemmelig tur.

Karoline og Bea.

Jeg har veldig mange turer jeg ikke har fått skrevet om i vinter og i vår, men siden vi nå gikk Aurlandsdalen i går, følte jeg veldig for å få lagt ut bilder og skrevet noen ord om akkurat den turen.

Karoline, Bea og jeg kjørte fra Bergen til Vassbygdi fredag ettermiddag. Derfra tok vi taxi til Østerbø hvor vi så vidt rakk middagsserveringen.

Vi overnatta på Østerbø Fjellstove og fikk et koselig, lite rom der vi fikk lov å ha Bea med inn.

Lørdag morgen våkna vi til lettskya vær, og etter frokost, satte vi kursen mot Vaassbygdi - en tur på ca 20 km.

Litt kjølig på morgenen, så vi starta med langbukser og jakker da vi gikk fra Østerbø litt over klokken ni.

Den norske Turistforening sørger for at vi finner fram :)

Det var ganske bratt ned langs stien enkelte steder.

Vi valgte å gå turen via Bjørnestigen - ergo ble det en brattere tur enn om vi hadde fulgt den "vanlige" stien. Dermed fikk vi også en fantastisk utsikt nedover dalen.

Etter å ha gått gjennom en del skog og kratt, var det flott å komme opp på platået med utsikt videre nedover Aurlandsdalen. På vei opp til toppen ble det for øvrig såpass varmt, at vi bytta til shorts og t-skjorte.

På toppen før vi begynner å gå nedover i dalen igjen.

Vi tok oss en liten pause på toppen.

Vi skal ned til elven igjen ...

.. stort sett grei sti nedover ...

På det bratteste er det tillrettelagt med tau og noen høye trappetrinn.

Etter at vi har kommet inn på hovedstien igjen, såt det et skilt til Vetlahelvete ...

.. det må vi jo sjekke ut.

Vetlahelvete er et av naturens kunstverk - en kjempestor jettegryte. Ingen vet hvor dyp den er siden den er fylt med vann.

Når vi fortsetter, kommer vi etter hvert til et sted der elven renner roligere og danner et lite vann.

Her er det så idyllisk at vi må ta en pause her også.

Godt å få lufte tærne litt :)

Mange fine steder langs elven.

Grønt og frodig de fleste steder, selv om vi også kunne merke tørken i terrenget underveis.

Tydelig og fin sti det aller meste av veien ...

.. og ordentlige broer over fossene langs stien.

Mange flotte fossefall langs stien.

Til og med et strekk der stien var våt - i disse tørketider!

Plutselig kjente vi et drag av skikkelig kulde på stien - og der dukka dette skiltet opp.

Ned mellom steinene her, var en slags hule der det var utrolig kaldt. Rart å kjenne kuldegufset derfra helt opp på stien.

Vi gikk forbi en rekke støler og setre på veien. Det bodde folk på gårdene i dalen fram til begynnelsen av 1900-tallet. Seinere ble disse brukt som støler.

Mye å ta bilder av underveis :)

Fascinerende hengebro - som vi ikke behøvde gå over.

Vi brukte omtrent seks timer fra Østerbø til Vassbygdi, og da hadde vi mange pauser på veien. En flott tur i nydelig natur. Anbefales!

#aurlandsdalen #østerbø #vassbygdi #fjelltur #norsknatur #bjørnestigen #vetlahelvete #turistforeningen